Barbershop

De Best Voices zingen al vanaf 2000 met veel enthousiasme volgens de Barbershop traditie.
Tegenwoordig zingen we ook wel andere mooie arrangementen in close harmony of vierstemmig a capella.

Omdat Barbershop onze basis is, hier toch nog wat extra uitleg:

Wanneer het zingen in deze vorm ontstaan is weet men niet precies maar de Barbershop traditie is voornamelijk tussen 1860 en 1920 begonnen. Het is een Amerikaanse traditie en in de vroegere jaren van de barbershopmuziek improviseerden de zangers volop.

Doordat het drukken van bladmuziek werd ontwikkeld ontstond verfijning van de manier van zingen.

Barbershop is vierstemmig zingen zonder instrumentale begeleiding. De namen van de vier partijen die gezongen worden hebben nog steeds de traditionele benaming. Tenor, lead, baritone en bass, of men nu van mannen- of vrouwenstemmen spreekt. 
Het karakteristieke van barbershop muziek is de “kegelvormige” sound. De bass zingt met een zwaardere toonkwaliteit dan de hogere stemmen. De lead en de baritone hebben minder diepte en meer helderheid, de tenor zingt licht en helder op de top van het akkoord. In een goed barbershop arrangement vormen de partijen op bijna iedere noot een septiemakkoord. Daarom is het van het grootste belang dat er met zuiverheid naar perfectie wordt gestreefd. Pas dan ontstaat het “ringing chord”, de boventoon, de zogenaamde 5e toon. Dit is heel herkenbaar in barbershop. Een verder kenmerk van barbershop harmony is dat de melodie (de lead) onder de tenorpartij gezongen wordt. Dit nog steeds volgens het oude gebruik van de Amerikaanse hymnes, geschreven voor mannen en vrouwen, waarbij de mannentenoren de melodie zongen en de vrouwen de stem erboven.

De populariteit van het Barbershop zingen is enorm toegenomen. Begon het met mannen kwartetten, nu zijn veel koren en kwartetten zowel mannen als vrouwen. De koren tellen tussen de 20 en 150 leden en zijn over heel de wereld vertegenwoordigd. Tip: Als je wat voorbeelden van barbershop wereldwijd wilt horen, type het dan eens in als zoekterm op YouTube.